TIPUS DE PNEUMÀTICS

|
Pneumàtic de moto esportiva:

Els pneumàtics "sport" o fins i tot "Supersport" o "hipersport" són pneumàtics de goma tova destinats a un ús esportiu en carretera o ocasionalment en circuit. Tenen una temperatura de funcionament relativament elevada però menys elevada que els pneumàtics de competició, i presenten pocs dibuixos. És el tipus de pneumàtics generalment muntat d'origen sobre les motos esportives. L'adherència que procuren els pneumàtics "sport" moderns és excepcional, sobretot sobre paviment sec, la seva falta relativa de dibuixos i la seva temperatura de funcionament relativament elevada els fan més delicats pel que fa a un ús sota la pluja. La seva longevitat és curta, això es deu al tou de la goma utilitzada en la seva fabricació





Pneumàtic de moto esportiva / carretera:

També anomenats comunament "sport / touring", aquests pneumàtics estan en general compostos de gomes intermèdies que ofereixen un adherència molt bo, una temperatura de funcionament més baixa que per a pneumàtics "sport" i un major perfil. La seva longevitat és més gran que els pneumàtics "sport". Són adequats per a un ús variat, des de l'ús diari en ciutat fins a viatges, passant pel passeig dominical.



Pneumàtic de moto de carretera:

Els pneumàtics "carretera" o "touring" estan fets de gomes dures amb una temperatura de funcionament baixa i ràpidament assolida. Ofereixen una bona adherència i porten en general nombrosos dibuixos, que els fan molt segurs sobre paviment mullat. L'ús de gomes dures els confereix una longevitat molt bona. A causa de la rapidesa de la seva posada en acció (temperatura de funcionament baixa), es recomanen aquests pneumàtics per als trajectes urbans. També es poden utilitzar perfectament aquests pneumàtics per fer viatges o passejades. Només un ús esportiu podria potser arribar als límits de la seva adherència.  





Pneumàtic de moto mixta:


Els pneumàtics "mixtes" o "trail" estan muntats sobre motos capaços de sortir de l'asfalt i rodar sobre camins de terra. Com el seu nom indica permeten per tant un ús mixt asfalt / terra. La seva principal característica és presentar, sobretot sobre el pneumàtic del darrere, dibuixos molt amples, segmentant el pneumàtic en daus per tal d'oferir una millor motricitat sobre sòls tous.
En general, aquests pneumàtics estan constituïts per gomes dures, tenen una temperatura de funcionament relativament baixa i una molt bona longevitat. Ofereixen una bona adherència però inferior a pneumàtics de carretera purs a causa de l'amplada dels dibuixos que disminueix la superfície de contacte a terra.
Aquests pneumàtics estan indicats per a un ús mixt carretera / camí. En carretera, permeten un ampli ventall d'usos però s'assolirà el límit d'adherència més ràpidament a causa del seu menor superfície de contacte amb el terra. Per a un motorista que circula principalment a la carretera, és per tant preferible escollir pneumàtics de carretera en comptes d'un pneumàtic mixt.







Pneumàtic de moto tot terreny:


Els pneumàtics "tot terreny" o "cross" són pneumàtics constituïts per tacs amples per tal de ser el més eficient possible sobre superfícies que no siguin carreteres. Aquests pneumàtics s'utilitzen principalment sobre pistes de terra, en pedreres, camins ... Els tacs permeten agafar millor sobre les diferents superfícies. Aquests pneumàtics són molt poc eficients en carretera i poden utilitzar-se en curtes distàncies.
Cal ressaltar que alguns pneumàtics cross no estan homologats a la carretera i en aquest cas es requereix un remolc.







Pneumàtic de moto de competició:

Sovint anomenats "pneumàtics de pista", "pneumàtics de circuit" o pneumàtics "race" ( "carrera" en anglès), aquests pneumàtics estan reservats per a un ús en circuit. Estan fets de gomes molt toves i funcionen a temperatures elevades que corresponen a les temperatures assolides pels pneumàtics durant un ús en circuit en resposta als forts esforços mecànics als quals estan sotmesos: velocitats elevades, fortes acceleracions, frenades violentes, forces laterals intenses .
Els diferents models es proposen habitualment en diferents dureses de goma: dur (hard) - intermedi (medium) - tou (soft). Aquests qualificatius són relatius: un pneumàtic de competició "dur" estarà compost habitualment per una goma més tova que un pneumàtic "sport". Alguns models són fins i tot compostos: ofereixen diferents tipus de duresa de gomes per a diferents parts del pneumàtic. Per exemple: "dur" per a la banda de rodament central i "intermedi" per als costats.
Aquests pneumàtics són en general llisos ( "slick") per oferir una superfície de contacte màxima. També hi ha pneumàtics de competició "pluja" amb una densitat de dibuixos molt important per evacuar el màxim d'aigua el més ràpidament possible.
L'extrem tou de les gomes utilitzades fa que la seva durabilitat sigui molt curta.En general, no són homologats per la carretera. Alguns models ho són i porten la inscripció "DOT Race" (DOT: Department of Transportation). També tenen un mínim de dibuixos (els pneumàtics llisos estan prohibits a la carretera). No obstant això, es desaconsella utilitzar aquest tipus de pneumàtics a la carretera. Per tant, no oferiran una gran adherència que els pneumàtics "sport" i es desgatarán més ràpidament.


0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Powered By Blogger